Toen Frederike de Groot drieënhalf jaar geleden – als co-founder – World of NIX startte, hadden ze één doel voor ogen: alcoholvrij drinken móet net zo feestelijk én smakelijk zijn als traditionele keuzes. “Alcoholvrij bier was er al, maar goede wijnen of andere alternatieven? Nauwelijks.” Met twee slijterijen in Amsterdam en één in Haarlem presenteert World of NIX een zorgvuldig samengestelde selectie van alcoholvrije wijnen, bubbels en meer, waarmee ze een nieuwe standaard zetten.
Normverandering en bewustwording
World of NIX gaat verder dan alleen dranken verkopen. Ze willen een maatschappelijke verschuiving teweegbrengen waarin alcoholvrij een net zo vanzelfsprekende keuze wordt. “Iedereen moet met smaak kunnen kiezen zonder zich buitengesloten te voelen,” vertelt Frederike. Of je nu thuis bent, op een feest of in een restaurant, World of NIX biedt inclusieve alternatieven die stijl en beleving combineren. Deze visie sluit aan bij de groeiende bewustwording rond gezondheid en maatschappelijke impact van alcohol, vergelijkbaar met de verschuivingen in de bredere food-industrie, zoals de opkomst van veganisme. Mensen worden steeds bewuster van wat zij consumeren, en World of NIX maakt het makkelijker om deze keuzes te omarmen.
Drukke feestperiode
World of NIX werkt al vanaf de zomer aan campagnes en voorraad om de feestdagen vlekkeloos te laten verlopen, want dat wordt een drukke! Steeds meer mensen zoeken namelijk feestelijke, alcoholvrije alternatieven – van gasten die de bob zijn tot mensen die bewust minder drinken. “Tijdens deze piek zorgen we dat we extra personeel hebben en natuurlijk een goedgevulde voorraad,” vertelt Frederike. Haar persoonlijke kerstfavoriet? De Saboritz Spumante, onze eigen alcoholvrije bubbel die van elk moment een feestje maakt!
Blik op de toekomst
Met initiatieven zoals Dry January wil World of NIX blijven groeien en mensen kennis laten maken met hun smaakvolle assortiment. “Het is een instapmoment, maar het idee is dat mensen zien hoe lekker en volwaardig alcoholvrij kan zijn,” zegt Frederike. World of NIX blijft de weg wijzen met campagnes, waarbij zij laten zien dat alcoholvrij niet alleen een bewuste, maar ook een smaakvolle keuze is – het hele jaar door.